maanantai 19. marraskuuta 2012

Atoopikolle postia vol.2

Kirjoitin aiemmin ihostani postauksessa Atoopikolle postia
Tuon kirjoituksen jälkeen tuli niin paljon lisää mieleen mikä vaikuttaa ihoon ja miten olen sitä hoitanut joten päätin kirjoittaa jatkoa. Sain testiin myös uusia ihania ihonhoitotuotteita ja jälleen kerran on vuorossa upea arvonta!




Näistä itselle tärkeistä vinkeistä voisin kirjoittaa vaikka kuinka pitkästi mutta nyt vain pääpiirteittäin joitain luettelen. Eri aiheista googlettamalla löytyy paljon tietoa ja toki voit kysyä lisää. Tässä siis listausta siitä mitä olen kokeillut ja hyväksi havainnut. Sekä iholle että hyviä koko keholle vaikka ei olisikaan atoopikko.



- Vähähiilihydraattinen, puhdas ja ravinteikas ruoka, gluteenin ja turhien sokerien välttely. Sokeri ylläpitää tulehdusta kehossa. Paljon kasviksia ja marjoja. Hyviä rasvoja. Ihokeliakiatutkimukset on piakkoin mutta huomaan selkeästi että iho on parempi kun vältän gluteenia. Kun taas en vältä, iholle nousee kamalat, kipeät ja äärimmäisen kutisevat rakkulat ja pinta kuivuu entisestään.  Myös suolisto reagoi. Toki joskus voi herkutellakin mutta herkkujakin voi opetella muuttamaan terveellisempään suuntaan. Reseptejä on nykyään netti pullollaan. Keinotekoiset makeutukset aspartaamit ja muut laboratorioelintarvikkeet mäkeen. Suosi luonnollista ja luomua. Väriä!

Superfoodit tukevat ruokavaliota. Atopian kannalta itselleni tärkeimmät on ollut chia-siemenet (omega-3), levät, toco eli riisinlesejauhe ja pakuritee.  Huikeat määrät antioksidantteja ja vitamiineja. Erilaisiin smoothieihin saa upotettua mahtavat määrät hyvää tekeviä ainesosia. 









- D-vitamiini, päiväannos on itselläni n. 100 mikrogrammaa. Kesäkuukausina vähemmän. 

-Öljyt. Sisäisesti ja ulkoisesti. Kookosöljy, oliivi-, tyrni- avokado-, jojoba- pellavansiemenöljy sekä kaakaovoi. Iholle aloeverageelin tai muun kosteuttavan kanssa koska näin imeytyy paremmin eikä jää vain ihon pintaan. 

- Vedenjuonti, n. 3 litraa päivässä. Luonnon lähdevesi olisi paras. Seuraava homma olisi lähteen metsästys omalta paikkakunnalta tai sen läheisyydestä. Jos oman paikkakunnan vesijohtovesi on huonoa myös suodatinkannu voisi olla hyvä. 

- Ruususuola tai muu laadukas luonnonsuola/puhdistamaton merisuola ruoanlaitossa. Suolavedenjuonti puhdistaa ja antaa ravinteita. Heitä kemialliset normipöytäsuolat mäkeen.






-Stressinhallinta. Stressihormonien ylikuormitus on haitallista. Liika kortisoli esimerkiksi kerää rasvaa kehoon ja häiritsee unirytmiä. On pitänyt opetella kuuntelemaan kehon tarpeita ja rauhoittumaan kun se sitä vaatii. Itselleni stressinhallintakeinoja ovat rentouttavat harrastukset kuten maalaus, valokuvaus, pilates ja kirjoittaminen. Liikuntaa pitäisi harrastaa enemmänkin. Rakastan tanssimista. Siivotakin voi tanssahdellen hyvän musiikin parissa. 





Tai soittaa ilmakitaraa rannalla kuunvalossa ja laulaa sydämensä kyllyydestä.

-Homeopatia, vyöhyketerapia, hermoratahieronta ja osteopatia. Kunnollisen klassisen homeopaatin ja hyvän osteopaatin löytyminen oli mahtava juttu koko terveyteni kannalta. Osteopaattini käyttää myös akupunktioneuloja.





-Uni, rytmi ja puhdas sänky. Rytmin hakemisessa on vielä haastetta ja liittyy paljon edelliseen. Paras olisi kun menisi nukkumaan ja heräisi samaan aikaan joka päivä. Positiiivinen asenne. Pahimpina kutinapäivinä tämä on hankalaa. Rauhoittuminen ja johonkin muuhun keskittyminen auttaa. Jos itselläni kutina hankaloittaa nukkumista, pelaan jonkun aikaa vaikka kännykällä junapeliä niin huomio keskittyy muuhun. Puhtaat ja tuoksuttomat petivaatteet ja yöpaita auttavat rauhalliseen uneen. Pahimpaan kutina- kuivuus ja rasvausaikaan vaihdan joka yöksi puhtaat yövaatteet. Valkoinen pitkähihainen, pehmeä ja puuvillainen paita ja housut ovat silloin hyvät niin kynnet ei pääse joka paikkaa rapsuttamaan.

Valkoinen väri ärsyttää vähiten ihoa.  



- Suolasaippua, kirvelee hiukan mutta on sen arvoista. Älä kuitenkaan hankaa suoraan saippualla vaan hiero ensin käsiin, hiero sitten hellästi iholle. Varo silmiä! Jos käytät vahvoja shampoita ja hoitoaineita niin pese hiukset pää alaspäin jotta iholle pääsisi mahdollisimman vähän kemikaaleja. Pidä iho puhtaana vedellä. Meikinpoistoon käy kookosöljy. Itse käyn jokatoinen päivä suihkussa tai saunassa. Sen jälkeen HETI rasvat kostealle iholle, öljyt eivät imeydy kunnolla kuivalle iholle. Välipäivinä esim liikunnan tai likaisten puutarhatöiden jälkeen nopea viileä suihku ja kevyempi rasvaus. Aamuisin en pese kasvoja. Iltapesu riittää. 

-Happi ja raitis ilma. Olisi hyvä olla ainakin tunti päivässä raittiissa ilmassa jotta keho saisi tarpeeksi happea. Hyvä ilmanpuhdistaja ja kunnollinen ilmastointi auttaa asiaa. 

- Kemikaalikuorma minimiin. Korvaa tuotteita luonnollisemmilla niin kosmetiikassa kuin kodin pesuaineissa. Höyrypesurilla peset ja tarvittaessa desinfioit täysin ilman kemikaaleja luonnollisesti. Hajusteettomat tuotteet.




Tästä päästäänkin sitten mukavasti seuraavaan aiheeseen, testaamiini upeisiin tuotteisiin. Siitä siis seuraavassa postauksessa aivan pian. Ja tosiaan se arvonta on tulossa myös. 

 Erityisesti atoopikot, psoriaatikot ja kuivaihoiset nyt kuulolle! 

Ei kommentteja: